nej, inte höger

ingen har väl missat att det är val nu här i krokarna. vilket betyder massiva kampanjer och övertalningsförsök från diverse håll. jag vet åt vilket håll jag röstar, och det kommer ingen kunna ändra på. mitt samvete kan inte lägga en röst på moderaterna, även om jag absolut kan se att de har rätt i vissa saker. men det är lite det som är min poäng nu också, måste man vara så nitisk i sin övertygelse, att man inte kan se fördelar med alla sidor? och måste man slänga ur sig det ena argumentet efter det andra om varför andra "röstar fel" och varför man ska rösta det ena eller det andra? varför inte bara låta folk rösta på det dom vill, och sen respektera det?

visst, jag tycker höger-röstare röstar fel. men bemödar jag mig om att hetsa upp mig över det? och försöka förklara varför dom har fel? och hur missförstådd "min" sida är, och säga hur det EGENTLIGEN är? nej. för vad hjälper det? jag blir inte påverkad av övertalningsförsök, så varför skulle jag ge mig på att övertyga någon annan? meningslöst arbete säger jag. jag tror inte på övertalning. skicka ut info om partierna till exempelvis 18åringar (som ju antagligen är dom som är mest osäkra, eftersom dom är unga och förstagångsväljare), och låt dom själva kunna bestämma. inte "tvinga" dom till nåt. inte försöka övertala folk. det blir inte bra. tro på att folk faktiskt kan välja själva, opåverkat, genom att se vad som erbjuds. och för guds skull, se inte ner på folk som röstar annorlunda. dom har ju antagligen an anledning till det.

med det sagt hoppas jag av hela mitt hjärta att herr reinfeldt inte får ännu en mandatperiod. då blir jag lessen. då tror jag det går utför. men det är min personliga åsikt, jag tänker inte tvinga på nån annan den.

därmed inte sagt vad exakt jag tänker lägga min röst på heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0