pojkhuvud

Jo, jag har väl ett pojkhuvud har jag insett. Alltså, vad gäller skolan så föredrar jag och är bäst på sådant som killar "ska" vara bra på. Typ matte. Vilket gör den nuvarande forskningsmetodskursen lite problematisk. Eller inte problematisk, det blir bara konstigt på nåt vis. En rätt stor del av kursen handlar om statistik, och dessutom är det ren fakta som ska läras in, inte "relativ fakta" som rätt många av dom andra kurserna handlar om.

Grejen med just statistiken är att man "ska" tycka den är svår. Man "ska" ha problem med den. Det verkar alla ha. Inget fel med det, absolut inte, men jag då, som inte har problem med det, som alltid gillat matte och varit bra på det...det känns som att det förväntas av en att man ska beklaga sig och tycka det är omöjligt och blabla. Och inte fan kan man ju kläcka ur sig att "nämen jag är bra på det här, för mig är det här helt logiskt och bra", när alla andra mest beklagar sig över hur svårt är det. Då blir det ju bara skryt av det hela. Men, så är det iaf. It's out in the open. Jag tycker inte statistik är svårt.

Jag räknar dessutom hellre statistik än analyserar kvalitativa intervjuer. Men det verkar också vara ett stort hyschpysch. Man "ska" föredra den kvalitativa delen, med analyser och tolkningar hit och dit, man kan inte se världen i siffror, det säger ingenting på riktigt. Nehej, men om jag vill det ändå då? Jag gillar när det är rakt på sak, svart eller vitt, ingen relativitet, rätt eller fel. Alltså passar statistik mig perfekt. Mitt stora problem inför tentan är inte själva räknandet, det är att jag är för snabb så jag kan slarva och missa en siffra, då är det kört. Då kommer det lysa en stor fet nolla breve min uträkning.

Min poäng är bara att det stör mig att det på nåt vis är tabu att gilla matte. Att säga att man är bra på det. Man får ju vara bra på annat? Menmen, det här är min blogg, jag säger vad jag vill, så såhär är det. Jag gillar matte, har alltid gjort, och har alltid varit bra på det. Sådeså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0