"mät din snorre"

ja nu är språktest och svårigheter att få jobb på tapeten igen. DN har en artikel om detta.

jag tycker faktiskt att språktest och sånt är rätt bra, för deras egen skull. hur lätt är det att komma in i ett land om man inte kan språket liksom? och inte får man jobb, och inte skulle man klara det eventuella jobbet man fått om man inte kan språket.

jag menar inte att man ska bli en jäkla expert på svenska, säger man "ett" istället för "en" spelar väl ingen större roll, man vet ju vad personen i fråga menar. så vad jag menar är att man kan ju iaf anstränga sej och lära sej så man kan förstå, och bli förstådd.

men det här gäller även om jag själv skulle flytta nån annanstans kan jag ju säga, jag skulle absolut anstränga mej för att lära mej språket! annars känner man sej ju alltid utanför, så är det ju bara. och andra länder lär väl också ha vissa språkkrav för jobb och sånt? det kan ju inte bara vara sverige?
jag ser det som en självklarhet att man om man flyttar till ett nytt land gör vad man kan för att komma in i allt vad landet kan erbjuda. att man blir "en i mängden", just för att slippa utanförskapet.

så JA för språktester, för deras EGEN SKULL. absolut inte för att trycka ner vissa, eller stänge ute dom. bättre språkundervisning kanske skulle hjälpa. jag vet ärligt talat inte hur bra svenska för invandrare-kurser är, så där kan jag inte uttala mej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0